donderdag 6 september 2012

6. De bevalling



De werpkist staat klaar

Op 26 juli hebben we de werpkist klaargezet. Het vergde wel wat herinrichting, maar hij staat nu midden in de huiskamer. Niet teveel in de zon, niet op de tocht, etc. etc.
Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden: spulletjes in huis halen, de dierenarts inseinen/nummer klaarleggen, nog eens nalezen wat er zoal fout kan gaan bij een bevalling. Dat laatste blijkt niet zo goed voor mijn gemoedsrust; ik ben aanzienlijk zenuwachtiger dan bij de vorige bevalling.


"Saartje lijkt gelukkig weinig last te hebben van de zenuwen van haar bazin"

Op 31 juli is Saartje al de hele dag "anders":
ze wordt helemaal zenuwachtig en pieperig als ik weg ga (al is het maar even de trap op naar boven), ze is bij vlagen druk aan het graven (inhoud van de werpkist is inmiddels echt een zootje, kleedjes op een hoopje, vol krantsnippers), hijgerig, afgewisseld met periodes rust.
De pups in haar buik zijn ook steeds druk aan het bewegen.
Ze wordt rustiger als ik over haar buik streel terwijl ze op haar rug ligt. En dat is dus wat ik dan met tussenpozen bijna de hele dag doe..
Vanaf 21 uur heeft Saartje meermalen gebraakt, ze hijgt nu bijna continu, afgewisseld met heftig graven. Daarna perst ze af en toe, maar er is nog niets te zien in de vulva.
Geinspireerd door alle nare bevallingsverhalen heb ik om 22 uur nog even de dierenarts gebeld, en me door hem laten geruststellen, "rustig nog even afwachten" is het advies.

En dan .... ca 22.20 uur, is de eerste er eindelijk ...!! Het blijkt een reutje.
Hierna gaat het vlot: om 23.05, om 23.30, om 23.40 volgen er vlotjes og 3 reutjes, allemaal zwart met her en der een wit blesje.
Stiekem ben ik een beetje sneu; ik hoopte op een teefje om zelf te houden, zit dat er nu dan niet meer in? En ja, VLAK voor 24 uur komt er nog een een verrassingspupje: een teefje dit keer!

Saartje bleef de hele bevalling wonderbaarlijk rustig. Ik heb wel meermalen geholpen het vlies bij de hals los te maken en over het kopje te trekken. Maar verder at ze zo snel de nageboortes op, dat ik die nauwelijks gezien heb.



 En hier het resultaat: 4 reutjes en 1 teefje!





En nog zo klein!!



1 opmerking:

  1. Rika en Hieke, met terugwerkende kracht: gefeliciteerd met de geboorte van de vijf pups!

    BeantwoordenVerwijderen